ÖPPET HUS SCHEMA Söndag 19 januari 2020

Söndag 19 januari 2020 

10.00-10.30
Yoga med Petra
10.45-11.15
Pilates / Ryggpass med Petra

11.30-12.00
YinYoga med Petra

12.15-12.45
LugnYoga med Rebecka
13.00-13.30
VinyasaYoga med Rebecka

Denna söndag är det Öppet Hus med GRATIS prova på klasser hela veckan för HELT nya deltagare som aldrig tidigare varit på preBALANS.
Det är ingen förbokning av plats behövs utan principen först till kvarn tillämpas. För övriga är det 100kr/klass.
Se nedan vad som gäller för att få GRATIS komma och prova på! 

Klassbeskrivningar

VinyasaYoga
VinyasaYoga kallas ofta också Flow då det är smidiga övergångar mellan positionerna. En väldigt populär form av yoga. Varje rörelse i serien instrueras och guidas genom en in- eller utandning. Andningen är en viktig del att hela tiden röra sig med andningen som sin guide. 
En blandning av långsamt och snabbt och innehåller även avancerade poser, armbalanser, inversions och alla olika nivåer (kramas) för att utmanas på din nivå. 

Piates / Ryggpass
Pilates är en skonsam och effektiv träningsform för dig som vill ha en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp. Pilates stärker magen och stabiliserar därmed ryggraden. Tekniken ger bättre hållning, löser upp muskelspänningar och återger kroppen dess naturliga rörelsemönster, vilket ger en ökad känsla av välbefinnande. Pilates är en lugn och kontrollerad träningsform med både statiska och dynamiska rörelser. Rörelserna är metodiska och själen ges utrymme. Vi anpassar i gruppen och utefter nivå så gör vi Pilates på matta, med vikter, stor pilates boll, pilates rulle, pilates ring och TRX.  Pilates utövas med pilates strumpor på fötterna.
Nivå:Nybörjare - Avancerad

YinYoga
YinYoga som är en passiv yogaform, i motsats till våra andra yogaklasser som då är mer yang, som står för den dynamiska och aktiva formen av yoga.  Under en klass håller man positionerna i ca 3-20 minuter med helt avslappnade muskler. I Yin Yoga fokuserar man på kroppens bindväv, leder och ligament. Bindväv runt ben, leder och organ stretchas för att ge ökad rörlighet. Då positionerna hålls under en längre tid är Yin Yoga en bra närvaroträning, att vända uppmärksamheten inåt och att låta allt vara precis som det är. Yin yogan stillhet främjar utveckling, renar energi blockeringar och ökar cirkulationen. Yin Yoga är ett bra komplement till yang yoga/dynamisk yoga och är meditation med djupa stretchar där vi använder oss av positionen för att komma djupare in i kroppen och inte kroppen för att komma djupare in i positionen. 
FasciaYoga med bollar, block, rulle blandar vi in mer eller mindre i Yin övningarna.
Nivå:Nybörjare

Vinterkurser och schema>>>>>

VIKTIG INFORMATION!
Du har väl följt stegen nedan för att delta på Öppet hus veckan med gratis prova på? Om inte, gör det snarast möjligt, så att även du får prova på helt GRATIS

1. Klicka i att du "Kommer" på FB eventet
2. Gilla vår FB sida
3. Dela eventet på din FB logg
4. Grattis, du får nu delta helt GRATIS på alla våra klasser under Öppet Hus

Observera! Gratis prova på gäller endast för dig som aldrig tidigare varit hos oss

Yoga 
På denna klass förklaras alla positioner (asanas) i detalj och korrektioner görs.
Klassen är baserade på Anusara yoga och dess universella "Principles of alignment" (grundprinciper i biomekanik).
Biomekanik är grunden - vi placerar kroppen optimalt i varje position för att sedan utforska och fördjupa positionen med andetaget och närvaro i kropp och sinne. Stor vikt läggs vid teknik, koncentration och inre fokus. På denna nivå behövs modet för att prova handstående, huvudstående, brygga och skulderstående. Klasserna inleds och avslutas med chanting (mantrasång). Varje klass avslutas med nedvarvning, yogisk djupavslappning (savasana) samt kort meditation (dhyana). 
Nivå:Nybörjare - Avancerad

LugnYoga
Ett Yogapass passar alla såväl vana utövare, nybörjare, ung som gammal, senior eller pensionär. 
Effekterna av yogan stärker hela kroppen,sinnet och dess funktioner. Balansen och koordinationen mellan höger och vänster kroppshalva förbättras. Yogan ökar smidighet och rörlighet i muskulatur, leder och ligament. Ökad balans. Andningsövningar och avslappning tillsammans med den mjuka koncentrationen ger ett mera avslappnat sinne och djupare lugn. Detta kan också avspeglas i bättre sömnkvalitet och större stresstålighet.