ÖPPET HUS SCHEMA V.2 2022

Denna vecka erbjuder vi Öppet Hus med GRATIS prova på klasser för helt nya. 

Måndag
10/1

Tisdag
11/1

Onsdag
12/1

Torsdag
13/1

Fredag
14/1

Söndag
16/1
09.00-10.00
PensionärsYoga
10.15-11.15
GravidYoga
 
11.00-11.45
3-8 år
BarnYoga
10.15-11.15
GravidYoga
 
10.15-11.15
GravidYoga
 
11.00-11.45
YogaGrund

 
11.30-12.30
Mamma & Barn Träning
 
11.30-12.30
Mamma & Barn Träning
 
16.00-17.00
PilatesGrund
 
16.00-17.00
PilatesGrund
Kurs

 
16.00-17.00
SmallGroup
Utomhus fys
i Mariastaden
17.00-18.00
YogaGrund
 
16.30-17.45
YinYoga
&
Meditation
17.00-18.00
YogaGrund
 

Klassbeskrivningar

Yoga 
På denna klass förklaras alla positioner (asanas) i detalj och korrektioner görs.
Klassen är baserade på Anusara yoga och dess universella "Principles of alignment" (grundprinciper i biomekanik).
Biomekanik är grunden - vi placerar kroppen optimalt i varje position för att sedan utforska och fördjupa positionen med andetaget och närvaro i kropp och sinne. Stor vikt läggs vid teknik, koncentration och inre fokus. På denna nivå behövs modet för att prova handstående, huvudstående, brygga och skulderstående. Klasserna inleds och avslutas med chanting (mantrasång). Varje klass avslutas med nedvarvning, yogisk djupavslappning (savasana) samt kort meditation (dhyana). 
Nivå:Nybörjare - Avancerad

YinYoga & Meditation
YinYoga som är en passiv yogaform, i motsats till våra andra yogaklasser som då är mer yang, som står för den dynamiska och aktiva formen av yoga.  Under en klass håller man positionerna i ca 3-20 minuter med helt avslappnade muskler. I Yin Yoga fokuserar man på kroppens bindväv, leder och ligament. Bindväv runt ben, leder och organ stretchas för att ge ökad rörlighet. Då positionerna hålls under en längre tid är Yin Yoga en bra närvaroträning, att vända uppmärksamheten inåt och att låta allt vara precis som det är. Yin yogan stillhet främjar utveckling, renar energi blockeringar och ökar cirkulationen. Yin Yoga är ett bra komplement till yang yoga/dynamisk yoga och är meditation med djupa stretchar där vi använder oss av positionen för att komma djupare in i kroppen och inte kroppen för att komma djupare in i positionen. 
FasciaYoga med bollar, block, rulle blandar vi in mer eller mindre i Yin övningarna.
Nivå:Nybörjare

Pilates
Pilates är en skonsam och effektiv träningsform för dig som vill ha en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp. Pilates stärker magen och stabiliserar därmed ryggraden. Tekniken ger bättre hållning, löser upp muskelspänningar och återger kroppen dess naturliga rörelsemönster, vilket ger en ökad känsla av välbefinnande. Pilates är en lugn och kontrollerad träningsform med både statiska och dynamiska rörelser. Rörelserna är metodiska och själen ges utrymme. Vi anpassar i gruppen och utefter nivå så gör vi Pilates på matta, med vikter, stor pilates boll, pilates rulle, pilates ring och TRX.  Pilates utövas med pilates strumpor på fötterna.
Nivå:Nybörjare - Avancerad
 

Information

Förbokning av plats görs till info@prebalans.se

Ta med dig egen matta
Det går att hyra matta till priset av 20 kr

 

BarnYoga - Yoga för föräldrar 
Yoga för barn handlar om lekfull träning som ger ökad självmedvetenhet och koncentration. Yoga för barn hjälper mot stress, oro och leder till förbättrad sömn. Övningarna stärker koordinationen och balansen. Yoga för barn kräver varken starka armar eller snabba fötter, eftersom barn oavsett fysiska förutsättningar kan genomföra de flesta rörelserna vid första försöket. Yoga för barn är en trygg helhetsträning, uppbyggd utan tävlingsinslag, som bidrar till ökat självförtroende. 

Ge ditt barn chansen att ta del av sång, ramsor, lekar och avslappning. På ett glädjefullt sätt leker vi oss genom allt från svåra, roliga yogapositioner till vila och avslappning. Yoga är kul och det är med glädje som vi tillsammans upptäcker yogans värld. Låt ditt barn följa med på denna resa!

NalleYoga 3-5 år
BarnYoga 6-8 år 
Vår barnyogalärare är även utibldad barnpedagog och jobbar med barn på heltid.

I salen intill har vi Yoga för dig som förälder, så du inte bara lämnar ditt barn utan utnyttjar tiden för egen träning.
Inga föräldrar sitter alltså och väntar utan vi hoppas att du kommer delta på egen yoga som du bokar separat.
Nivå: Nybörjare - Avancerad

Small Group
Tonvikten ligger på kroppens kärna (Core). Buk och ryggmuskulaturen kommer att få sig en riktig utmaning. Vi tränar flera muskler samtidigt i övningar som inkluderar stabilitet, balans, koordination, rörlighet,spänst och kondition. Träningen sker i cirkelfom. Ta med en handduk att ligga på, vattenflska. Träningen sker i bra skor och en bra sport-BH. Vi är på utegymmet i Maria Park. 
Nivå:Nybörjare - Avancerad