SommarSchema - Veckorna 25-33 2018

Nu är det dags att boka sig en plats till vårt populära Sommarkort.
Under veckorna 25-33 erbjuder vi ett SOMMARKORT som ger dig möjlighet att träna HUR myckt du vill och på VAD du vill under hela 9-veckor.
Detta kort är perfekt för dig som vill prova på våra olika träningsformer men är också toppen för dig som redan är biten och vill ha ännu mer:-)
Det är begränsat antal platser till varje klass och det går inte att förboka plats utan principen först till kvarn gäller...

Drop IN
Om du inte har SOMMARKORTET så går det också att komma som Drop IN, 200kr/klass

Erbjudande
-100kr för prova på första gången. 
-Kom 2 och betala för 1 
OBS! Gäller endast för dig som är helt ny på preBALANS 

PÅ SCHEMAT i Sommar

  • Yoga med fria vikter
  • StrandYoga
  • BasalKroppskännedom (BK)
  • Pilates
  • Dans
  • MedicinskYoga (MediYoga)
  • TGF 
  • VinyasaYoga
  • TRX
  • Yoga
  • PowerWalk med fys, avslutas med Yoga
  • MorgonYoga
  • Yoga
  • Slackline
  • VinyasaYoga
  • AcroYoga 
  • SivanandaYoga
  • YinYoga


Vid fint väder håller vi våra klasser utomhus under bar himmel. Vi möts i studion om inte annat anges i schemat eller direkt på vår Facebook.
Vi har alltid yoga på stranden på lördag morgon om vädret tillåter annars är vi i studion. Du behöver ha med dig engen utematta till de klasser där vi inte möts i studion. TGF är i Jordbodalen så vi möts där och PowerWalk klassen möts vi på strandprommenaden.

Nedan ser du aktellt Sommarschema som varirerar vecka för vecka. På schemat på förstasidan ser du vem som håller resepktive klass.

Läs noga igenom våra trivselregler inför första tillfället.
Läs klassbeskrivningarna nedan.

Klicka på "Boka-symbolen" här nedan för att boka ditt förmånliga Sommarkort och läsa mer information.

SommarSchema - Veckorna 25-33 2018

Vecka 33 2018

Måndag
13/8

Tisdag
14/8

Onsdag
15/8

Torsdag
16/8

Fredag
17/8

Lördag
18/8

Söndag
19/8
07.00-08.00
MorgonYoga
08.00-09.00
Pilates
08.30-10.00
StrandYoga
med frukost efter
VILODAG

18.00-19.00
Pilates

18.30-19.45
YinYoga
17.00-18.00
TGF

Vi reserverar oss för eventuella ändringar i Sommarschemat.

Klassbeskrivningar

StrandYoga
Här varierar formen av Yoga så det blir en överraskning varje lördag morgon. 
Efter klassen äter vi en gemensam frukost. Vi möts nere på stranden mellan Sillen & Barfota, rakt nedanför de nya toaletterna. Beroende på tema, väder och vind så kan vi ibland vara precis söder om Kallis mot Kallis vägg där "badbollen" är. Viktigt du håller utkik på vår Facebook sida om det är dåligt väder för då lägger vi klassen i studion. Detta meddelas ca 30 min innan klassen då vädret ändras snabbt på morgonen.
Efter klassen går vi alla iväg och äter frukost ihop på någon av de närliggande caféerna och har vårt eftersnack. Viktigt att du tar med dig din egen yogautematta och ha gärna en stor handduk under. Ta med dig strumpor och en filt till avslappningen.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

Yoga med fria vikter - HIT
En kraftfull Yogaklass där Yogaposer, styrkeövningar med med fria vikter kombineras för att bygga styrka, och tona hela kroppen. Även konditionen utmanas på denna klass och rörligheten fördjupas med hjälp av vikterna. Ta med en svetthandduk.
Nivår: Nybörjare-Avancerad

Pilates
Pilates är en skonsam och effektiv träningsform för dig som vill ha en starkare, smidigare och mer välbalanserad kropp. Pilates stärker magen och stabiliserar därmed ryggraden. Tekniken ger bättre hållning, löser upp muskelspänningar och återger kroppen dess naturliga rörelsemönster, vilket ger en ökad känsla av välbefinnande. Pilates är en lugn och kontrollerad träningsform med både statiska och dynamiska rörelser. Rörelserna är metodiska och själen ges utrymme. 
Vi utgår från studion och vid fint väder lägger vi klassen utomhus. Vi anpassar i gruppen och utefter nivå så gör vi Pilates på matta, med vikter, stor pilates boll, pilates rulle, pilates ring och TRX. Ta med dig din pilatesmatta alt hyr en i studion. Pilates utövas med strumpor på fötterna.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

VinyasaFlow Power

En flödande dynamisk och utmanande klass där positioner länkas samman i ett flöde. Extra fokus på övningar där vi bygger styrka. Klassen avslutas med sittande asanas och vila.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

MorgonYoga
Att börja dagen med att yoga är det traditonella sättet att utöva yoga på. Du har glädje av effekten av yogan resten av dagen. 
Mjuka och lugna rörelser för att väcka kroppen optimalt. Varje session inleds och/eller avslutas med andningsövningar (pranayama). 
Nivå: Nybörjare-Avancerad

Funktionell träning - Fysträning, cirkelträning som avslutas med Yoga på bryggan
Vi möts på strandpromenaden precis mellan Sillen & Barfota ovanför nya toaletterna. Sen blir det fysträning på stranden och utegymmet. Vi avslutar med yoga på byggan vid Kallis. Bra skor, sport-BH och vattenflaska är att rekommendera.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

VinyasaYoga
VinyasaYoga kallas ofta också Flow då det är smidiga övergångar mellan positionerna. En väldigt populär form av yoga. Varje rörelse i serien instrueras och guidas genom en in- eller utandning. Andningen är en viktig del att hela tiden röra sig med andningen som sin guide. 
En blandning av långsamt och snabbt och innehåller även avancerade poser, armbalanser, inversions och alla olika nivåer (kramas) för att utmanas på din nivå. 
Nivå: Nybörjare-Avancerad

YinYoga 
Yin yoga som är en passiv yogaform, i motsats till våra andra yogaklasser som då är mer yang, som står för den dynamiska och aktiva formen av yoga.  Under en klass håller man positionerna i ca 3-20 minuter med helt avslappnade muskler. I Yin Yoga fokuserar man på kroppens bindväv, leder och ligament. Bindväv runt ben, leder och organ stretchas för att ge ökad rörlighet. Då positionerna hålls under en längre tid är Yin Yoga en bra närvaroträning, att vända uppmärksamheten inåt och att låta allt vara precis som det är. Yin yogan stillhet främjar utveckling, renar energi blockeringar och ökar cirkulationen. Yin Yoga är ett bra komplement till yang yoga/dynamisk yoga och är meditation med djupa stretchar där vi använder oss av positionen för att komma djupare in i kroppen och inte kroppen för att komma djupare in i positionen. 
Nivå: Nybörjare-Avancerad

MedicinskYoga (MediYoga)

Medicinsk yoga är utvecklad under klinisk/terapeutisk arbete, som forskas på och används inom svensk sjukvård där alla utbildade lärare har medicinska kunskaper. Syftet med Medicinsk Yoga är att hjälpa människor att reducera stress, sänka blodtrycket och göra kroppens muskler mer starka och flexibla- vilket ofta är inblandat i de flesta kroppsliga obalanser och smärtor. Verkar samtidigt på flera nivåer - den kroppsliga, endokrina och mentala. Riktar sig till patientgrupper med kronisk ryggvärk, spänningshuvudvärk, fibromyalgi, depression, utmattningssyndrom, stress m.m.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

Dans - Kroppskännedom med Dans & Hållningsskola "Rör dig fritt, upptäck dina möjligheter"

Via olika övningar och ditt eget unika sätt att röra dig till musik, som härrör från de flesta musikgenren, bygger du upp din kroppskännedom, förbättrar din hållning, stabilitet och balans. Samtidigt är det en rolig och befriande motion, som skapar ett mentalt välbefinnande och emotionell avspänning. Riktar sig till alla:unga och äldre, besvärsfria och med kroppsliga besvär av alla slag. Även som stresshantering och jag-stärkande aktivitet.
Nivå: Nybörjare-Acancerad

SivanandaYoga
SivanandaYoga var en av de första yogaformerna som blev populära i västvärlden. Med ett djupt holistiskt perspektiv, där man har fem grundstenar: asanas, andning, avslappning, vegetarisk diet och meditation (där positivt tänkande ingår). Varje yogaklass är baserad på tolv positioner, som stimulerar de olika energiområdena (chakra) i kroppen och avslutningsvis blir eleven vägledd i en metodisk avslappning.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

YinYangYoga

Första delen innehåller rörelse i form av bland annat solhälsningar och olika stående positioner. Andra delen är stillsam med sittande och liggande yin-övningar där vi stannar flera minuter i varje position. Vi använder både klossar och bolster i Yin-delen som omfattar ca 25 min.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

TRX
TRX är en revolutionerande metod där du använder din egen kroppsvikt som motvikt. Träningen passar allt från nybörjare till elit, då du enklet själv anpassar tyngden på övningarna. Hela bålen (Core) är med hela tiden i alla övningar. Vi utgår från Pilates pricinper som grunder och övningarna är sedan basövningar från traditionell styrketräning. Ett roligt men också utmanande redskap. Här utmanast styrka, rörlighet, smidighet och konditionen. Tränignen sker barfota. Du behöver ta med dig din yogamatta och om du inte har någon så finns det att hyra för 20 kr i studion. Ta också med Vattenflaska och handduka.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

Slackline & AcroYoga
Med Slackline tränar du balans, styrka och 100% core på ett glädjefyllt sätt. Efter hand lägger vi in mer yogaövninga på slacklinen. 
Några jobbar på linan och resten med AcroYoga. Vi värmer gemensamt upp med Yoga grunder och fys.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

Yoga
AnusaraYoga insp klas. Anusara betyder på sanskrit ”att flöda med grace”, ”följa flödet” och “att följa ditt hjärta”. Anusara Yoga är ett kraftfullt Hatha Yoga-system som förenar Tantrisk filosofi att se det inneboende goda inom och runt omkring oss. Det är en fysiskt utmanande, dynamisk yogaform där vi jobbar med Hatha yogans stora variation på positioner som gör din kropp rörligare och starkare. Med Anusara Yogans principer kommer du att upptäcka att din kropp kan och orkar mer än du tror! Detta är en av preBALANS grundkläggande Yogaformer som vi till Sensommaren/Hösten erbjuder i både Grund- & Fortsättningskurser.
Vi utgår från studion och vid fint väder lägger vi klassen utomhus.
Nivå: Nybörjare-Avancerad

TGF
Tonvikten ligger på kroppens kärna (Core). Buk och ryggmuskulaturen kommer att få sig en riktig utmaning.
Vi tränar flera muskler samtidigt i övningar som inkluderar stabilitet, balans, koordination, rörlighet,spänst och kondition.
Uppvärmingen består av olika funktionella övningar, jogg och varieras varje gång. 
Nivå: Nybörjare-Avancerad

BasalKroppskännedom (BK)

Träningen utförs genom enkla rörelseövningar, som är anpassade efter människans anatomiska förutsättningar och rörelsemönster. Målet är att locka fram det mest optimala, grundläggande och funktionella sättet att använda kroppen.Bk används inom ett flertal områden. Vetenskapliga studier och klinisk erfarenhet visar att metoden har bra effekt vid te.x. långvarig smärta, stressrelaterade besvär och olika psykiska symtom som ångest, oro, nedstämdhet. Kan även användas i förebyggande syfte och som återhämtning vid stress.
Metoden passar därför ett stort antal människor med olika förutsättningar och behov, oavsett om målet är att återställa, bibehålla eller förbättra god hälsa.
Nivå: Nybörjare-Avancerad